Matura z matematyki czerwiec 2015: analiza i odpowiedzi

Matura z matematyki to jeden z najważniejszych egzaminów w życiu każdego polskiego ucznia. W tym artykule szczegółowo przeanalizujemy arkusz matury z matematyki z czerwca 2015 roku, przedstawiając rozwiązania zadań wraz z objaśnieniami. Artykuł będzie pomocny zarówno dla uczniów przygotowujących się do matury, jak i dla nauczycieli szukających materiałów dydaktycznych.

Charakterystyka arkusza maturalnego z czerwca 2015

Arkusz matury z matematyki z czerwca 2015 roku zawierał standardowy zestaw zadań podzielonych na dwie części:

  • Zadania zamknięte (1-25) – zadania jednokrotnego wyboru, za które można było uzyskać łącznie 25 punktów
  • Zadania otwarte (26-34) – zadania wymagające przedstawienia pełnego rozwiązania, za które można było uzyskać łącznie 25 punktów

Łącznie za cały arkusz można było uzyskać 50 punktów. Próg zdawalności wynosił 30%, czyli 15 punktów.

Analiza wybranych zadań zamkniętych

Zadanie 1: Działania na potęgach

W zadaniu należało obliczyć wartość wyrażenia: \(\frac{3^{-2} \cdot 9^3}{27^2}\)

Rozwiązanie:

Korzystamy z własności potęg, aby przekształcić wyrażenie do prostszej postaci:

\(\frac{3^{-2} \cdot 9^3}{27^2} = \frac{3^{-2} \cdot (3^2)^3}{(3^3)^2} = \frac{3^{-2} \cdot 3^6}{3^6} = 3^{-2} = \frac{1}{3^2} = \frac{1}{9}\)

Odpowiedź: \(\frac{1}{9}\)

Zadanie 2: Równanie z wartością bezwzględną

W zadaniu należało rozwiązać równanie: \(|2x-3| = 5\)

Rozwiązanie:

Równanie z wartością bezwzględną rozwiązujemy, rozważając dwa przypadki:

Przypadek 1: \(2x-3 \geq 0\), czyli \(x \geq \frac{3}{2}\)

Wtedy \(2x-3 = 5\), stąd \(2x = 8\), czyli \(x = 4\)

Przypadek 2: \(2x-3 < 0\), czyli \(x < \frac{3}{2}\)

Wtedy \(-(2x-3) = 5\), stąd \(-2x+3 = 5\), czyli \(-2x = 2\), co daje \(x = -1\)

Sprawdzamy, czy rozwiązania spełniają założone warunki:

\(x = 4\): \(4 \geq \frac{3}{2}\) – warunek spełniony

\(x = -1\): \(-1 < \frac{3}{2}\) - warunek spełniony

Odpowiedź: \(x \in \{-1, 4\}\)

Zadanie 3: Funkcja kwadratowa

W zadaniu należało znaleźć miejsca zerowe funkcji \(f(x) = x^2 – 4x + 3\).

Rozwiązanie:

Miejsca zerowe funkcji kwadratowej znajdujemy, rozwiązując równanie \(f(x) = 0\):

\(x^2 – 4x + 3 = 0\)

Korzystamy ze wzorów Viète’a lub wzoru na pierwiastki równania kwadratowego. Możemy też rozłożyć wielomian na czynniki:

\(x^2 – 4x + 3 = (x-3)(x-1) = 0\)

Stąd \(x = 3\) lub \(x = 1\)

Odpowiedź: \(x \in \{1, 3\}\)

Analiza wybranych zadań otwartych

Zadanie 26: Ciąg geometryczny

W zadaniu dany był ciąg geometryczny \((a_n)\), w którym \(a_1 = 4\) i \(a_4 = 108\). Należało obliczyć iloraz ciągu oraz wyraz \(a_7\).

Rozwiązanie:

W ciągu geometrycznym każdy wyraz (poza pierwszym) jest iloczynem wyrazu poprzedniego i stałej wartości \(q\) zwanej ilorazem ciągu:

\(a_n = a_1 \cdot q^{n-1}\)

Zatem:

\(a_4 = a_1 \cdot q^{4-1} = a_1 \cdot q^3\)

Podstawiając dane z zadania:

\(108 = 4 \cdot q^3\)

\(q^3 = \frac{108}{4} = 27\)

\(q = \sqrt[3]{27} = 3\)

Mając iloraz ciągu, obliczamy \(a_7\):

\(a_7 = a_1 \cdot q^{7-1} = 4 \cdot 3^6 = 4 \cdot 729 = 2916\)

Odpowiedź: Iloraz ciągu \(q = 3\), wyraz \(a_7 = 2916\)

Zadanie 27: Funkcja wykładnicza

W zadaniu należało rozwiązać nierówność \(2^{x+3} > 8^{x-1}\).

Rozwiązanie:

Przekształcamy nierówność, korzystając z własności potęg:

\(2^{x+3} > 8^{x-1}\)

\(2^{x+3} > (2^3)^{x-1}\)

\(2^{x+3} > 2^{3(x-1)}\)

\(2^{x+3} > 2^{3x-3}\)

Ponieważ funkcja wykładnicza jest rosnąca, nierówność \(2^{x+3} > 2^{3x-3}\) jest równoważna nierówności między wykładnikami:

\(x+3 > 3x-3\)

\(6 > 2x\)

\(x < 3\)

Odpowiedź: \(x < 3\)

Zadanie 28: Zadanie optymalizacyjne

W zadaniu należało znaleźć największą objętość prostopadłościanu o polu powierzchni całkowitej równym 600 cm².

Rozwiązanie:

Oznaczmy wymiary prostopadłościanu jako \(a\), \(b\) i \(c\). Pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu wynosi:

\(P = 2(ab + bc + ac) = 600\)

Objętość prostopadłościanu to:

\(V = abc\)

Z twierdzenia o nierówności średnich wiemy, że dla danych liczb nieujemnych iloczyn jest największy, gdy liczby są równe. W naszym przypadku oznacza to, że objętość będzie największa, gdy prostopadłościan jest sześcianem, czyli \(a = b = c\).

Podstawiając do wzoru na pole powierzchni:

\(2(a^2 + a^2 + a^2) = 600\)

\(6a^2 = 600\)

\(a^2 = 100\)

\(a = 10\) (bo wymiar musi być dodatni)

Obliczamy objętość:

\(V = a^3 = 10^3 = 1000\) cm³

Odpowiedź: Największa objętość wynosi 1000 cm³.

Zadanie 29: Zadanie z trygonometrii

W zadaniu należało obliczyć wartość wyrażenia \(\sin(\alpha + \beta)\), gdzie \(\sin\alpha = \frac{3}{5}\) dla \(\alpha \in (0, \frac{\pi}{2})\) oraz \(\cos\beta = \frac{5}{13}\) dla \(\beta \in (0, \frac{\pi}{2})\).

Rozwiązanie:

Korzystamy ze wzoru na sinus sumy kątów:

\(\sin(\alpha + \beta) = \sin\alpha\cos\beta + \cos\alpha\sin\beta\)

Znamy \(\sin\alpha = \frac{3}{5}\) i \(\cos\beta = \frac{5}{13}\), ale potrzebujemy jeszcze \(\cos\alpha\) i \(\sin\beta\).

Dla kąta \(\alpha\) z przedziału \((0, \frac{\pi}{2})\), mamy:

\(\sin^2\alpha + \cos^2\alpha = 1\)

\((\frac{3}{5})^2 + \cos^2\alpha = 1\)

\(\frac{9}{25} + \cos^2\alpha = 1\)

\(\cos^2\alpha = 1 – \frac{9}{25} = \frac{16}{25}\)

\(\cos\alpha = \frac{4}{5}\) (bo w pierwszej ćwiartce kosinus jest dodatni)

Podobnie dla kąta \(\beta\) z przedziału \((0, \frac{\pi}{2})\):

\(\sin^2\beta + \cos^2\beta = 1\)

\(\sin^2\beta + (\frac{5}{13})^2 = 1\)

\(\sin^2\beta + \frac{25}{169} = 1\)

\(\sin^2\beta = 1 – \frac{25}{169} = \frac{144}{169}\)

\(\sin\beta = \frac{12}{13}\) (bo w pierwszej ćwiartce sinus jest dodatni)

Teraz możemy obliczyć \(\sin(\alpha + \beta)\):

\(\sin(\alpha + \beta) = \sin\alpha\cos\beta + \cos\alpha\sin\beta = \frac{3}{5} \cdot \frac{5}{13} + \frac{4}{5} \cdot \frac{12}{13} = \frac{15}{65} + \frac{48}{65} = \frac{63}{65}\)

Odpowiedź: \(\sin(\alpha + \beta) = \frac{63}{65}\)

Kalkulator do rozwiązywania równań kwadratowych

Poniższy kalkulator pomoże Ci rozwiązać równania kwadratowe podobne do tych, które pojawiają się na maturze:

Kalkulator równań kwadratowych

Wprowadź współczynniki równania \(ax^2 + bx + c = 0\):




Wykres funkcji kwadratowej

Poniżej przedstawiamy wykres funkcji kwadratowej \(f(x) = x^2 - 4x + 3\) z zadania 3, pokazujący jej miejsca zerowe:

Podsumowanie

Matura z matematyki z czerwca 2015 roku obejmowała szeroki zakres zagadnień, od podstawowych działań na potęgach, przez funkcje kwadratowe, aż po zadania z geometrii i trygonometrii. Kluczem do sukcesu w rozwiązywaniu zadań maturalnych jest systematyczna praca i zrozumienie podstawowych koncepcji matematycznych.

Warto zauważyć, że zadania na maturze często wymagają łączenia wiedzy z różnych działów matematyki. Dlatego ważne jest, aby podczas przygotowań do matury nie tylko ćwiczyć rozwiązywanie poszczególnych typów zadań, ale także rozwijać umiejętność analizy problemu i wyboru odpowiedniej metody rozwiązania.

Mamy nadzieję, że powyższa analiza pomoże Ci lepiej zrozumieć zagadnienia, które pojawiły się na maturze z matematyki w czerwcu 2015 roku, a także przygotować się do podobnych zadań na przyszłych egzaminach.